Translate

2023. április 26., szerda

Növényi tejföl, napraforgómagból

Előrebocsátom, hogy irtózom a "pestkörnyéki"  szotyi megnevezétől, ettől csak a születési helyemen szokásos makuka irritál jobban, úgyhogy maradok a napraforgómag néven emlegetésnél.

Néhány évvel  ezelőtt kerestem egy jó állagú és jóízű tejföl alternatívát, akkor bukkantam rá a ZöldElla blogra, ahol találtam ezt a napraforgómag tejfölt. Igazából nem tudom, miért nem "találtam fel" magamtól, mert egy finom, magvakból készülő szendvicskrémet szoktam csinálni és nagy különbség nincs a kettő között.

Az a tapasztalom a növényi tejfölökkel-joghurtokkal, sőt, a vegán sajtokkal is, hogy nem pirulnak megfelelően az ételeken/szendvicseken. Miután ezt a magtejfölt már jó ideje ettük krémlevesekben (volt már, hogy az én húsevő vejem is ezt tette a brokkoli krémlevesbe, pedig volt tejföl is az asztalon), egyéb ételekben, egyszer csak eszembe jutott, hogy  ha létezik pirított napraforgómag, miért ne létezhetne pirított napraforgómag tejföl is, és gyorsan kipróbáltam egy rakott krumpli tetején. Mondanom sem kell, fenomenális volt. Azóta nem probléma, hogy finomra pirított tejföl legyen a csőben sült vegáncuccok, vagy a melegszendvicsek tetején.
Nézzétek csak ezeket a szendvicseket (persze, hogy én sütöttem a kenyeret is :D), szerintem nagyon kívánatosak. Finom is volt, ebédre ezt ettem, direkt azért, hogy megmutathassam, milyen szépre meg lehet pirítani a tetejét.

Ezt a kupacot forrólevegős fritőzben sütöttük 200 fokon 5 percig, a lentit alsó-felső sütésen, 200 fokon, kb. 10 percig.


Azt is meg akartam mutatni, hogy milyen finom szaftos marad a pirult rész alatt, ezért mielőtt megettem, három helyen is beledugtam az ujjam, középen direkt úgy, hogy kiszakadjon, látszódjon, hogy kifolyik a belseje.


Ezekből készült (kb. 3 dl-nyi tejföl lesz belőle):
  • 10 dkg hántolt napraforgómag 
  • víz
  • egy nagy csipet só
  • kevés (frissen) őrölt feketebors
  • 1 teáskanálnyi citromlé (kóstold meg és tegyél hozzá többet, ha savanyú(bb)ra szeretnéd
  • 2 gerezdnyi (nekem 3 picike volt) fokhagyma
  • 2 evőkanálnyi (extraszűz olíva)olaj
Fűszereket, olívaolajat és hántolt napraforgómagot tudsz venni csomagolásmentesen is, pl. piacokon, vagy  Fóton a Czifra Cekkerben.

Ahogyan készült:

A napraforgómagot előzó este beleöntöttem egy tálkába és leöntöttem vízzel, reggelig állni hagytam. 



Azt olvastam Lénárd Gittánál - aki a nyers ételek tudósa -, hogy a napraforgómag előkészítést igényel. A 12 órányi ázás alatt jól kiáznak az enzimgátló anyagok, az enzimek felélednek, beindultak a csírázási folyamatok, jobban emészthetővé válik és az íze is sokkal finomabb, teljesebb lesz.

Az áztatóvizet leöntöttem a magokról és egy szűróben jól átöblítettem azokat, majd alaposan lecsöpögtettem.


Ezt követően az összes hozzávalóval betettem egy turmixgépbe, ráöntöttem annyi vizet, hogy jól ellepje (ezzel lehet szabályozni a "tejföl" sűrűségét, először inkább kevesebbet teszek hozzá és ha úgy ítélem meg, hogy még szükséges, akkor apránként teszek hozzá. Lényeges, hogy teljesen homogénre, krém állagúra tudjuk turmixoljuk. Ne felejtsük el, hogy a citromlét is óvatosan adagoljuk, nehogy túl savanyú legyen.
Ha szénhidrát felszívódási problémáid vannak, akkor a citromlére figyelj, mert azzal együtt csak olyan étkezések során eheted, amikor ehetsz gyors felszívódású ételt (pl.: kisétkezés, ebéd).



Szépen megmarad a kenyéren, enyhén "rajzolni" is lehet bele, nem folyik szét.

Végezetül egy régebbi szendvics, ebben az esetben kápia paprikát is tettem bele (és talán hagymaszárat, arra már nem emlékszem). Jól lehet játszani a fűszerezéssel.



Köszönöm, ha leírod a kapcsolatos gondolataidat a megjegyzések közé és köszönöm, ha megosztod ezt a receptet, mert mániám, hogy juttassuk el minél több emberhez, hogy az egészséges, rostdús ételek is lehetnek baromira finomak.






8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kipróbáltam én is, magtejföl gulyáskrémmel, sörélesztőpehellyel - meleg szenya, fini lett

Márti írta...

nagyon örülök, hogy érdemesnek találtad a kipróbálásra és hogy ízlett is :)

syssy horv írta...

Megcsináltam az édes változatot, a masszá a tettem barnacukrot, vaniliás cukrot, icipici rumaromát. De túl hígra sikerült, ezért lenmag örleménnyel besűrítettem. A két maréknyi napraforgóból végül rengeteg töltelék lett. Leveles tésztába tettem, de a töltelék nagyon vastag lett😃 Képet ide nem tudok csatolni, de nagyon finom lett.

Márti írta...

nagyon örülök :) én csináltam narancsos "sajttortát", nagyon finom lett, a maradék krémet kekszmorzsával, kakaóval és mandulatej szürleménnyel gombóccá formáltuk, az is nagyon jó lett
:)

Syssy Horv írta...

Zseniális ez az ötleted, ezt mindenre fel lehet használni. Fasirtot fogok belőle csinálni holnap. Az édes variációban esetleg meggy nem áztatja nagyon szét?

Márti írta...

nem tudom, de ha kipróbáltad, mondd meg légy szíves :)

Névtelen írta...

Nagyon sok készült, eltehetem hűtőbe, fagyaszthatom?

Márti írta...

igen, fagyasztható