Translate

2023. április 13., csütörtök

Mákos sütemény

Gyakran mondom, itt is ez érvényesült: általában olyan süteményeket sütök, amik  a "vegánsági szempontoknak" és egyben a szénhidrát felszívódás lassítási szempontoknak is megfelelnek. Igyekeztem ezt úgy leírni, hogy az is lásson benne fantáziát, aki esetében ezek a szempontok nem számítanak.

Horváth Ilona Szakácskönyv 370. és 371. oldal, az én átköltésemben.

a töltelék: 

  • 4,5 dl mandulatejben (ha nem vagy vegán, jó a tej is, ha figyelni kell a CH-ra, akkor vizezett tejszín, ún. "csillagtej" is használható) felforraltam 
  • 7,5 dkg "negyedannyi" édesítőszert (30 dkg cukornak megfelelő), 
  • beletettem 40 dkg darált mákot, 
  • 7,5 dkg teljes kiőrlésű tönkölydarát (használhatsz "normál" búzadarát, ha nem kell figyelned a CH felszívódásra) 
  • 1 citrom lereszelt héját (kezeletlen!), 
  • 1 teáskanálnyi vaníliaőrleményt és összeforraltam. 
  • Lereszeltem 2 nagyobb almát és kinyomkodtam a levét, majd belekevertem a masszába a
  •  mandulatej főzéséből megmaradt főtt manduladarálékkal együtt (ez kihagyható).

Amíg a töltelék teljesen kihűlt, addig megcsináltam a tésztát, de előtte még bekapcsoltam a sütőt 180 fokra, alsó-felső sütésre.

  • 12 dkg finomlisztet, 
  • 38 dkg teljes kiőrlésű tönkölylisztet (használhatsz csak finomlisztet, ha megteheted)
  • 25 dkg felkockázott hideg margarint (ha nem kell, hogy vegán legyen, természetesen vajjal finomabb), 
  • 6-7 g-nyi sütőport, és 
  • 3 evőkanálnyi mandulatejet (ha nem kell, hogy vegán legyen, akkor a ch csökkentés miatt tejföl) beletettem a késes aprítóba (én lusta vagyok kézzel gyúrni), és jó alaposan "összegyúrattam" a géppel, 
  • kívánt még egy kis tejet, úgyhogy tettem hozzá.

Kiborítottam a konyhapultra, kettévettem. Kinyújtottam az elsőt 34x23 cm-re, beletettem a sütőpapírral bélelt tepsire, majd kinyújtottam a másik lapot is. 

Ekkor kevés darával megszórtam az alsó lapot, szétterítettem rajta a tölteléket, beterítettem a második lappal, amit megkentem mandulatejjel (ha nem vegán sütit csinálunk, akkor egy felvert tojással), és villával megszurkáltam, azután betettem a sütőbe.

Kb. 40 perc alatt sült meg.

Este sütöttem, de csak másnap szeleteltem fel.

Nagyon ciki ez a kép, de jobbat nem csináltam róla, a lényeg talán látszik.

Köszönöm, ha leírod a kapcsolatos gondolataidat a megjegyzések közé és köszönöm, ha megosztod ezt a receptet, mert mániám, hogy juttassuk el minél több emberhez, hogy az egészséges, rostdús ételek is lehetnek baromira finomak.


Nincsenek megjegyzések: