Translate

2023. április 8., szombat

Gluténmentes, vegán répatorta

 

Egy korábbi, karácsonyi linzer esetében - kattints ide, hogy láthasd -  ezt írtam: "ahhoz, hogy mindnyájan ehessünk a sütikből amiket csinálok, két dolgom van mostanában:  a vegánosítás, meg olyan hozzávalók összeválogatása, amelyek nagy része lassú felszívódású szénhidrátot tartalmaz. Ezt átgondoltam és cizelláltam kicsit, mert több feltételnek is kell teljesülnie:

  • legyen finom és
  • legyen omlós, puha, vagy ropogós, amilyenre a jellege alapján számít, aki beleharap
  • ne legyen túl macerás
  • legyen cukormentes és ezzel együtt
  • lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmazzon, pluszban
  • legyen vegán." 
Nos, ez a répatorta még gluténmentes is, köszönhetően a feltalálójának, Horváthné Császár Adriennek.
Ha belevágsz, számolj azzal, hogy ez nem egy levegős sütemény, nem is lesz túl magas a tészta, azonban ízes és szaftos. Egyszóval, finom. (Két szóval, nagyon finom.)

A hozzávalók: (egy 18 cm átmérőjű tortaformához, amiből 10, egyenként bőségesen elegendő szelet sütemény lesz):

  • 125 g gm liszt (100 g b. rizsliszt, 25 g csicseriborsóliszt)
  • 1 tk sütőpor
  • 1 csipet só
  • 1 kk fahéj
  • 125 g finomra reszelt répa
  • 25 g "negyedannyi" édesítőszer
  • 2 db "lenmagtojás" (2 ek darált lenmag, 7-8 ek víz)
  • 50 ml olaj
  • 1 tk őrölt vanília
  • 1 ek citromlé
  • szükség szerint kb. 0, 5 dl növényi tej, én mandulatejet használtam.
Elkészítés:

Bekapcsoltam a sütőt 180 fok hőlégkeverésre.

A lenmag darálékot elkevertem a vízzel és állni hagytam.

A lisztet és a tésztához való többi szárazanyagot egy tálba tettem és elkevertem.

Hozzáadtam a répát és az édesítőszert, azokkal is elkevertem, majd beletettem az olajat és az áztatott lenmagot, és újra alaposan átkevertem. Szükségesnek éreztem még egy kis folyadékot, így beleöntöttem a mandulatejet és azzal is elkevertem.

Beleöntöttem a sütőpapírral kibélelt formába, és 35 percig (tűpróba) sütöttem. A formában hagytam kihűlni.

Amíg sült a torta, megcsináltam a köleskrémet is a tetejére/oldalára.

Hozzávalók:

  • 20 dkg (1 bögre) jól átmosott köles
  • 2,5 bögre víz
  • 1 bögre mandulatej
  • 1 tk őrölt vanília
  • 1 ek "negyedannyi" édesítőszer 
  • pici kurkuma (a színe miatt, de ez el is maradhat)
  • 0,5 bögre kókusztejszín
  • 1 kezeletlen citrom lereszelt héja
  • fél citrom leve

A kölest megfőztem a víz és a mandulatej keverékében az édesítőszerrel és a vaníliával. Amikor megpuhult, beletette, a kókusztejszínt, még egy pillanatig forraltam.
Ezt követően kb. az 1/3-ad részét elturmixoltam, majd visszaöntöttem az edénybe és beletettem a citromhéjat és a citromlevet, ezekkel is jól elkevertem. Egy nagyon krémes masszát kaptam. 

Ezt követően kihűtöttem és rákentem a tortára. (Nem volt szükség az összesre, a maradékot "elkanalazgattuk", nem esett nehezünkre.)

Eredetileg nem terveztem bejegyzést írni, ezért külön nem fényképeztem le a répatortát. A mellette lévő narancsos-marcipános-kekszes süti is vegán.





Nincsenek megjegyzések: