Translate

2023. január 15., vasárnap

Zellerkrémes paradicsomleves

Ha nagyon finomat akarsz enni, csináld meg! Nem értem, eddig miért nem jutott eszembe, hogy a paradicsomlevesben főtt zellert elturmixoljuk a levessel és úgy együk, hiszen a zellerkrémleves is finom, a paradicsomleves is finom, ez utóbbiban pedig mindig fő egy kisebb, vagy nagyobb zellerdarab.

Azt azért tudni kell, hogy nálunk a paradicsomleves soha nem édes, hanem fűszeres-savanykás. Így arról nem tudok nyilatkozni, hogy az édes paradicsomleves finom-e így, egy próbát esetleg megérhet.

Arra már nagyon régen rájöttem, hogy a paradicsomleves attól lesz "menzás", hogy nem egy hipp-hopp elkészülő levesként tartjuk számon és ennek megfelelően nem épp, hogy csak összefőzzük. Bizony ezt annak rendje és módja szerint lassú forralással kell főzni, időt adni arra, hogy kiteljesedjenek az ízek. Azt is hozzá kell tennem, hogy a mi háztartásunkban többféle paradicsomleves is létezik (pl. reszelt leveszöldségeket főzünk bele, vagy ilyen, amit itt már egyszer megmutattam, vagy olyan, amit a hangulatom épp diktál), és most bővült a "repertoár".

Tehát, a hozzávalók:

  • 2 evőkanálnyi "főzős" olívaolaj (nem extraszűz)
  • 1 dkg (barnarizs)liszt (olyan, amilyet te használsz)
  • 1,5 liter paradicsomlé
  • szurokfű (oregano)
  • bazsalikom
  • bors (én frissen őrölöm)
  • 2 cikk zúzott fokhagyma
  • 15 dkg-nyi zeller nagyobb darabokra vágva
  • 10 kg-nyi szárzeller, szeletekre vágva, ha vannak levelei, azok felaprítva
A felforrósított olívaolajra szórtam a lisztet, a fűszereket, felöntöttem a paradicsomlével és annyi vízzel, amennyivel kiöblítettem a dobozokat (kb. fél liter), sóztam, majd beletettem a zellert és szép lassan forraltam. Kicsit később beletettem a szárdarabokat is.

Amikor a zellergumó darabok megpuhultak, egy kevés levessel (figyelve, hogy szárzeller ne kerüljön bele, hogy ne "zöldíthesse" a levest) elturmixoltam, majd visszaöntöttem.
Ekkor tettem még bele a fűszerekből egy keveset, hogy frissüljön a kifőtt íz, ezzel a leves el is készült.

Betét lehet bele mármi, amit szoktunk paradicsomlevesbe tenni, én ezúttal csicseriborsó "krutont" gyártottam.
1 doboz csicseriborsót lecsöpögtettem, minimális olajjal, bazsalikommal és szurokfűvel elkevertem, majd 200 fokos hőlégkeverésben 20 perc alatt megsütöttem. Ez épp annyi idő és hőmérséklet, hogy kívülről rpog, belül még puha.  

Amiatt előre szólok, hogy ez a pirított csicseriborsó addikciót okoz, ráadásul nálunk családi perpatvar is keletkezett miatta. 😍😍😍 "Ezek" a népek (Viola és az apukája), amíg megterítettek az ebédhez, folyamatosan ették (zabálták...) az üvegtálkából, így nekem karhatalmi szerepkörbe kellett helyeznem magam, hogy jusson a levesbe is.

háziasszonyként nem mindig figyelek a komponálásra, most is utólag látom, hogy a poár idétlen helyen van... 

a csicseriborsó 
Köszönöm, ha leírod a kapcsolatos gondolataidat a megjegyzések közé és köszönöm, ha megosztod ezt a receptet, mert mániám, hogy juttassuk el minél több emberhez, hogy az egészséges, rostdús ételek is lehetnek baromira finomak.





2 megjegyzés:

Éva írta...

Guszta és nagyon finom lehet ! Paradicsomlevesbe én is szoktam zellert tenni és a zellerkrémlevest is szeretjük akkor miért is ne lenne finom együtt jó ötlet!

Márti írta...

igen, annak bizonyult :)