Translate

2014. február 16., vasárnap

Gőzgombóc


Anyukám nálunk volt, és megkértük csináljon nekünk. Az az igazság, hogy én az ilyesfélékhez, ami nem a csapjukösszeosztjóvan kategória, nem nagyon érzek késztetést (Non plusz ultrát sem sütöttem már vagy 6-7 éve, pedig a népeim időnként felemlegetik), anya meg szívesen pepecsel az unokáinak. Egyszer majd biztos én is így leszek, bár most nehezen képzelem el. :)

Hozzávalók (mi ennek a duplájából csináltuk, de 9-en ettük):

A tésztához:
  • 3 dl tej
  • 1 tojás
  • 6 dkg olvasztott vaj
  • 2 evőkanál cukor
  • egy csipetnyi só
  • 3 dkg élesztő
  • 50 dkg liszt
A töltelék:
  • 50 dkg túró
  • 1 marék mazsola
  • 1 tojás
  • őrölt vanília (persze vaníliás cukor is megteszi)
  • cukor
  • reszelt citromhéj 
A szóráshoz:
  • cukros mák
  • cukros darált dió
A pároláshoz:
  • 2-3 evőkanálnyi olvasztott vaj
Úgy készül, mint a túrós batyu (ha azt csinálok, akkor 3 tojássárgája van benne, ilyenkor pedig 1 egész tojás, hogy a tészta masszívabb legyen). A tésztához valókból kelt tésztát készítünk (élesztő langyos tejben cukorral felfuttat, összedögönyözzük a többi hozzávalóval úgy, hogy az olvasztott vajat a végén tesszük bele).
Amikor duplájára kelt, alaposan lisztezett deszkára borítjuk (én szilikon lapon szeretem liszt nélkül), kb. 1 cm vastagra nyújtjuk, 8-10 cm oldalú négyzeteket vágunk, és mint a túrós batyukat, megtöltjük a túróból készült töltelékkel.

A párolást anya otthon úgy csinálja, hogy egy fazék tetejét befedi egy jó nagy darab tüllel (neki még van olyan "békebeli". Én régebben egy angint kötöttem rá madzaggal, de igazán knyelmesen megvajazott pároló betéttel szeretem csinálni, mert a textíliák eredeti állapotának a visszaállítása nem épp kedvemre való feladat.
Tehát, én egy edényben -aminek épp akkora az átmérője, mint a párolóbetétét-, vizet forralok. Megkenem a betétet olvasztott vajjal és nem túl közel egy máshoz, belerakom a "batyukat", a tésztaillesztékekkel lefelé. (Anya kicsit meg is gömbörgeti előtte, de én nem szoktam.) Ráteszem az edény fedőjét, és 6-7 percig tartom a forró víz fölött. Akkor egy kötőtűvel beleszúrok az egyikbe, és ha már könnyen csúszik benne, nem tapad hozzá, akkor kiszedem.

A Kiszedés úgy történik, hogy egy tál alját beszórom cukros mákkal, egy másikat cukros dióval. Beleszedem a gombócokat, megkenem olvasztott vajjal és megszórom mákkal, illetve dióval.

Finom hozzá a vaníliaszósz.

Bálint szerint csináljunk gombával töltöttet, tejföllel, sajttal.









4 megjegyzés:

Piroska írta...

Nekem ez teljesen új dolog. Gyermekkoromban sem csinált ilyet anyukám. De finom lehet!

Márti írta...

Már én is felnőtt voltam, amikor először csinált anya.
Tényleg nagyon finom. :)

Vicuska írta...

Hihetetlen mennyiséget tudunk belőle elfogyasztani!!! :D Ha készítek, el van felejtve mindenféle fogyókúra :)
Diósan és szilvalekvárral szeretjük...

Márti írta...

Szilvalekvárosra már én is gondoltam, de még soha nem csináltam.