Translate

2013. július 5., péntek

Tökfőzelék is lehetett volna, de nem





Gaszrokalandorkodom szinte folyamatosan.

Ez nem azt jelenti, hogy   a most ideírt kairói rakott újtök abszolút autentikus, hanem azt, hogy az engem ért benyomások alapján készítek valamit, úgy, ahogy mi szeretjük.

Az egyiptomi recept szerint a tökszeleteket lisztbe mártják, kisütik olajban. Én úgy gondoltam, a zsenge újtökhöz méltó nyári étel akkor kerekedik belőle, ha a lisztet és az olajban sütést kihagyom. Pici olívaolajjal bekenve grilleztem. Igazából ez nagyon nagy időspórolás is volt, mert a felszeletelés után rápakoltam sütőpapíros tepsire, bekentem nagyon minimális olívaolajjal, bedugtam a grillbe. Amíg sült, elkészült a következő adag tisztítása, olajozása.
Amikor piros lett az első adag, betettem a másodikat, a sülési idő alatt pedig átforgattam, és megkentem az első adag második oldalát.
Mire teljes lett a vetésforgó, a ragu is párolódott a serpenyőben, így ez egy tényleg alacsony munkaidő igényű étel, hiszen a végén a sütő már magára hagyva dolgozik, mi meg kávézgathatunk közben.

Hozzávalók:
  • 3 kis újtök héjastól, ujjnyi vastag szeletekre vágva (én félköröket csináltam helytakarékossági okokból)
  • 3 evőkanál olívaolaj
  • 2 db apróra vágott vöröshagyma
  • 1 kávéskanál őrölt koriandermag (mozsárban összezúzom)
  • kakukkfű
  • törött bors
  • 4-5 apró kockára vágott paradicsom (kimagozva, de én csak a héját szedtem le)
  • 0,5 kg darált hús (eredetileg bárny, vagy marha, itt pulyka)
  • finomra vágott kapor
  • 0,5 liter tejföl vagy joghurt
  • 5 tojás
A már elmondottak szerint grilleztem a kimagozott tökszeleteket, de akár a magja is bennmaradhatna). Nem sóztam meg grillezés előtt, hogy ne engedjen levet.

A tökkenegetés után megmaradt olajat megforrósítottam, a hagymát üvegesre pároltam benne, rászórtam a koriandert, őröltem borsot, aprítottam kakukkfüvet (persze, akinek nincs fűszerkertész ura, az használhat szárítottat is), beleöntöttem a paradicsomot, megszórtam az aprított kaporral és összepároltam.
Ez volt az a pont, ahol kettévált a húsos szekció és a hústalan szekció igényelte munkafolyamat.
A húsos szekció megkapta a darált húst a serpenyőbe, és kb. 10 percig pároltam a ragut.
Ez épp elég idő volt arra, hogy a lakto-ovo igények kielégülésére összekeverjek kb. 15 cm-nyi csípős gabonakolbászt a hagymás-paradicsomos raguval és összerakjam a grillezett tök egy részével.


 Jutott idő arra is, hogy a másik tálat is kirakjam tökkel. Nem kentem ki külön zsiradékkal, hiszen a tök és a ragu is olívaolajos.


Épp kész lett a ragu (persze, időnként kavarintottam rajta egyet), rátettem a tökre, aztán kiraktam a maradék szeletekkel a tetejét.



Az eredeti recept szerint besamellt ír a tetejére, de szerintem teljesen jó akár joghurt, akár tejföl. Én ezúttal sovány tejfölbe kevertem tojást és sót, azzal fedtem le. Úgy éreztem, kíván pár paradicsomszeletet is a teteje.


Evéskor tettünk a tetejére borsos, kakukkfüves friss tejfölt. Bármilyen zöldségsaláta jó hozzá.

Szerintem a napokban azért tökfőzeléket is csinálok. Talán nyolcadikán, a VOLT fesztiválról feltehetően fáradtan hazatérő, Bálint nevezetű férfiember kedvére.

Nincsenek megjegyzések: