Translate

2014. július 15., kedd

Imádom a szegfűgombát


Minimális emlékem van apukámról, mivel két és fél éves koromban meghalt. Egy tányér gombalevest azonban teljes bizonyossággal látok magam előtt, amit együtt ettünk, illetve a felnőtt agyam azt gondolja, ő etetett ezzel a levessel. Rengeteg szegfűgomba volt benne, és pici "kockatészták" úszkáltak a piros színű lében.
Nagyon ritkán főzök ilyen levest, és közben mindig elmélázok ezen az emlékképen. Most is ezt tettem.

Piacoztunk szombaton és szép friss szegfűgombát vettünk, így kényelmesen mélázhattam, amíg a kis sepregető ecsetemmel szemenként megpucoltam mind a 35 dkg-ot.

Kb. 6 adagnyi leves lett a következőkből:
  • 35 dkg szegfűgomba
  • 2 kisebb fej vöröshagyma
  • 1 db zöldpaprika
  • 1 db kemény paradicsom
  • 1 kávéskanálnyi fűszerpaprika őrlemény (én fele édest és fele csípőst használtam)
  • őrölt bors
  • 1 evőkanálnyi sertészsír (a bóticsiperkéből mindig vajjal, olívaolajjal főzök, de ezt így érzem magaménak)
  • 2 db sárgarépa
  • 1 db petrezselyemgyökér
  • 1 kisebb zellerlevél
  • 1 csokor petrezselyemzöld
A galuskához:
  • 2 tojás
  • 2-3 evőkanálnyi liszt 
  • pici só
Szóval, majd egy órán át pepecseltem a gombákkal. Miután szép tiszta homoktalan lett, lefényképeztem.




A felforrósított zsírra rátettem az egyik hagymát nagyon finomra vágva, egy kis sóval, és szép lassan pirítottam, úgy, ahogyan itt, a pörköltkészítési fázisokban leírtam.

Amíg párolódott, majd pörkölődött a hagyma, levágtam a zöldpaprikának kb. a felét és nagyon apróra vagdaltam. Leforráztam a paradicsomot, lehúztam a bőrét és félbevágtam, az egyik felét szintén felaprítottam.
Amikor a hagyma a kellő pörkölődési szintet elérte, rátettem a paprikát és a paradicsomot, teljes lángon átforgattam, így a leve hamar elpárolgott. Ekkor öntöttem rá egy kevés vizet, lefedtem és pároltam pár percig. Lehet, ez így leírva komplikáltnak tűnik, de megcsinálni egyáltalán nem az, és én szeretem, ha a leves leve homogén, nem úszkál benne semmi, ami egyébként a kívánt ízvilág elérése miatt fontos belevaló.

Amikor a hagyma-paprika-paradicsom szentháromság összepárolódott, levettem a fedőt és nagy lángon felforrósítottam az egyveleget. Ekkor szórtam rá a fűszerpaprikákat -hogy a színük a forró zsírban tökéletesen kioldódhasson- és alaposan átkevertem, majd beleszórtam a fazékba a gombát. Felengedtem vízzel, beletettem a felkarikázott leveszöldséget, a megmaradt fél paprikát és paradicsomot, valamint az egészben hagyott vöröshagymát és a zellerlevelet. Megsóztam a levest, őröltem bele borsot és sorsára hagytam, hogy lassú forralás során szépen összeérjenek az ízek.

Mikor a zöldségek puhák lettek, összekevertem 2 tojást és egy kis lisztet meg sót. Inkább folyós volt, mint galuska állagú. Ezt beleszaggattam a levesbe, majd amikor felforrott kikapcsoltam a tüzet, beleszórtam a felaprított petrezselyemlevelet és állni hagytam kb. 10 percet evés előtt.




Nincsenek megjegyzések: