Translate

2016. december 18., vasárnap

Anyósom 80. születésnapját ünnepeltük

Nagyon szép és nagyon finom tortát akartam neki csinálni, azt hiszem sikerült. Izgultam, mert helyben fogyasztásos tortákhoz vagyok szokva, most meg ki kellett bírnia 2 órányi autóutat. Ez is sikerült.

(Mielőtt az öröm képeit mutatom, el kell mondanom a bosszúságunkat is. Megálmodtam a színvilágot, amihez a legnagyobb örömömre sikerült megtalálni a tökéletes gyertyát is. Szörnyű volt, hárman nem bírtuk meggyújtani. A kanóc vége tiszta faggyú (vagy mi) volt, ami meg végre meggyulladt, az égett, mint egy fáklya. Titkosan, a sógornőmék tetőtéri szobájában gyújtottuk, hogy a lépcsőn levíve már legyen rálátása anyósomnak. Hát volt.... Majd meglátjátok a képeken a gertyalángot... Ne vegyetek arany színű születésnapi gyertyát, bármilyen elegánsnakis tűnik...)

Három évvel ezelőtt ez volt az Anti születésnapi tortája. 

Nagyon finom ez a gesztenyés-csokis mascarpone krém, ezért anyósomnak is ezt akartam megcsinálni.  Mivel a tágabb családban ketten is allergiásak a dióra, ezért "normál', fehérlisztes tésztával készítettem, amihez narancshéjat és narancslevet tettem, hogy az összetettebb ízhatás méginkább növelje a nagyszerű ünnep örömét.
Péntek este, amikor kész lett. A háttérben az uram mézeskalácsokat díszít.
Hozzávalók:

a tésztához:
  • 6 db tojás szétválasztva
  • 30 dkg kristálycukor
  • 1, 5 db bionarancs lereszelt héja és kifacsart leve
  • 6 evőkanál forró víz
  • 18 g sütőpor
  • 25 dkg liszt
  • 5 dkg holland kakaópor
a krémhez:
  • 75 dkg mascarpone
  • 75 dkg gesztenyemassza
  • 3 evőkanál kakaó
  • 20 dkg 70%-os étcsokoládé
  • kb. 4 dl tejszínből készült hab
  • rum aroma 
a tetején lévő szívekhez:
  • 10-15 dkg gesztenyemassza
  • pár evőkanál porcukor
  • kb. 5-8 dkg darált keksz
  • egy evőkanálnyi vaj
  • rum aroma
  • a máz: 5 dkg-nyi olvasztott fehércsoki
a mázhoz:

 15 dkg fehércsoki

plusz:
arany színű szórócukor

Először a tortalapot sütöttem meg.
  • A sütőt hőlégkeverésre, 160 fokra kapcsoltam.
  • A lisztet, a kakaóport és a sütőport összekevertem. 
  • A tojásfehérjéket elkezdtem habosítani, hozzáadtam a cukor kb. egyharmadát, és kemény habbá vertem.
  • A többi cukorral 5 percig habverőztem a tojássárgákat, aztán hozzátettem a vizet, a narancslevet és a narancshéjat. Kézi habverővel 5-6 részletben beledolgoztam a lisztes keveréket.
  • Óvatosan, szintén kézi habverővel, kis adagonként belekevertem a  cukros tojáshabot. 
  • Egy 24 cm átmérőjű tortaformába tettem a masszát (az aljára sütőpapírt fektettem), és 40 perc alatt (tűpróba) megsütöttem a tortalapot.
Amíg a tortalap hűlt, elkészítettem a szíveket:
  • Egy villával elkevertem a nedves anyagokat, hozzágyúrtam a kekszmorzsát. 
  • Két műanyag fólia között kb. 3 mm vastagságúra nyújtottam,  kiszúrtam és egy tányérra kirakosgattam, hogy a kekszmorzsa tegye a dolgát, és szilárd szívek keletkezzenek belőlük. 
  • Amikor pár óra múlva megkeményedtek, megolvasztottam a csokit, kicsit visszahűtöttem és egy ecsettel bekentem a szívek egyik felét. Szórtam rájuk pár szem aranyszínű cukorgyöngyöt, hogy beleragadjanak, és egy sütőpapírra rakosgattam őket, hogy a csoki megszilárduljon.
A krém készítése:
  • A csokoládékat gőz fölött megolvasztottam, és hagytam meghűlni.
  • A tejszínt habbá vertem.  
  • A többi hozzávalót gépi habverővel összekevertem, majd a csokimasszát is hozzáöntöttem, és egyenletesen elkevertem benne.
  • A felvert tejszínhabot már egy kézi habverővel kevertem bele.
Az összeállítás:
  • Az uram a tortalapot 3 szeletre vágta.
  • Megtöltöttem a krémmel, aztán az oldalát és a tetejét is bekentem.
  • A megolvasztott és kicsit visszahűtött fehércsokit rácsurgattam, egy spatulával elegyengettem. 
  • Körben rárakosgattam a szíveket. (Fehér csokipasztillával meg akartam támogatni, hogy "féloldalasan" álljanak, de feleslegesnek bizonyult, mivel a vastag krémbe bele lehetett állítani olyan szögben, ahogyan szerettem volna).
  • Megszórtam a tetejét és az oldalát az arany színű szórócukorral.
 











...ÉS MOST elárulom, amit eddig nem: két tortát csináltam, mert két születésnapot tartottunk. A sógornőm menye, Betti -aki nem mellesleg gyönyörű kismama-, szintén ünnepelt volt, de az ő éveinek a számát még nem tartjuk számon.
A sör persze a Bálinté :D
Még valami. Ilyen szép, kerek évfordulón azért emlékezünk is egy kicsit. Önző módon, a legelső közös képünkkel kezdem.
ugye, milyen fura, hogy nem vagyok kövér? :D
"lánykorában"
apósommal
egy régi igazolványkép
még a királdi kertben
Violáék esküvőjén, a sógornőmmel


Nincsenek megjegyzések: