Translate

2014. március 15., szombat

Töltött karalábé

"Tavasz van, gyönyörű! Jót rikkant az ég!
Mit beszélsz? korai? Nem volt itt sose tél!
Pattantsd ki a szíved, elő a rügyekkel -
A mi tüdőnkből száll ki a tavaszi szél!"

Megcsaltam a húsvétvasárnapot. Minden évben akkor van nálunk a sok friss petrezselymes  karalábéfőzelék napja, mivel számomra ez "a" tavaszi étel. Most, a heti bevásárláskor 29(!) Ft volt az áruházban a karalábé darabja, így a mai ebéd természetesen abból készült. Húsvétra majd kitalálok valami mást, ami a tavaszt képviseli.

Ez itt a vegán változat, ha kimarad belőle a bulgur (pl. rizs, vagy/és hajdina kerül a helyére), gluténmentes is lesz.


Hozzávalók (2 adaghoz):
  • 2 db zsenge karalábé
  • 1 kávéskanál olívaolaj a kenéshez
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 1 pici vöröshagyma nagyon finomra vágva
  • 3 db közepes nagyságú csiperke
  • 1 dl-nyi szezámmag, lenmag, hántolatlan bulgur vegyesen
  • 1 gerezd fokhagyma
  • őrölt bors
  • 2 adag párolt rizs (ezúttal barna és hántolt vegyesen)
  • pár levél medvehagyma
  • 1 csomag petrezselyem
  • 2 dl-nyi növényi tejszín
  • kb. 2 kávéskanál étkezési keményítő
A karalábékat kivájtam, a forgácsokat egy olajjal kissé kikent sütőedény aljába szórtam.

A vöröshagymát kicsi sóval az olajon pároltam, rátettem a felcikkezett gombát, és megpirítottam. Ráöntöttem a magokat, beletettem a zúzott fokhagymát, megborsoztam, megsóztam és alaposan átforrósítottam. Felöntöttem kétszeres mennyiségű vízzel és fedő nélkül addig hagytam a tűzön, időnként átkevergetve, amíg a víz elfogyott alóla, és egy kicsit meg is pirult. Természetesen a pirítási fázisban már folyamatosan kevergettem.

Ezt a pirult keveréket betöltöttem a karalábékba és mindezt rápakoltam a sütőedény alján lévő forgácsokra, felöntöttem annyi vízzel, ami kb. 2/3-ig ért a karalábéknak. Befedtem és 200 fokon addig sütöttem, amíg a karalábék puhák lettek. (Ez. kb. félóra időt vett igénybe.) Ekkor a két karalábét kiemeltem egy tányérra, a sütőedényből átöntöttem a a forgácsokat egy serpenyőbe és a tűzhelyre tettem.
Közben a növényi tejszínt és a keményítőt simára kevertem. Mivel sütőből kivéve alig maradt leve az ételnek,  a hőkiegyenlítéshez való forró folyadék a vízforraló kannából beleöntött forróvíz lett, azzal is elkevertem, beleöntöttem a serpenyőbe és összeforraltam. Rottyant egyet-kettőt és már kész is volt. Ekkor szórtam bele összevagdalt petrezselyemzöldet és medvehagymát, elkevertem, beletettem a karalábékat majd gyönyörködtem a tavasziasságában és az illatában.

A töltelékből kimaradt egy kicsi, azt elkevertem párolt rizzsel, ez lett a köret.

Az egyik adag elfogyott ebédre, a lefényképezett pedig beköltözött egy dobozba, és hétfőn teljesül be a sorsa a Viola munkahelyén.






Nincsenek megjegyzések: