Translate

2023. január 1., vasárnap

Svéd ropogós kenyér

Megszokhattátok, hogy többnyire saját recepteket írok, persze, azért vannak olyan ételek, amelyeket valahol találok, megtetszik és bekerül a "reperoárba". Ilyen pl. ez a magos keksz is.
Évek óta sütjük a Mókuslekvár.hu-ról, de valahogy a kapcsolódó blogbejegyzés eddig elmaradt. Talán a szokásos lustaságom okozhatta, talán az, hogy maga a cucc nem túl fotogén... Mindegy is, most pótolom. És jó szívvel ajánlom mindenkinek.

ez egy 2019-es kép, nappali fényviszonyok között


Az eredeti receptet másolom ide, megtisztelve ezzel a Kocsis családot - akiknek egyébként a zabpelyhes zsömléink receptjét is köszönhetjük.

Tehát:

Hozzávalók

  • 2 dl teljes kiőrlésű rozsliszt (125 g)
  • 1,5 dl teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt (100 g)
  • 1 dl teljes kiőrlésű zabpehely (45 g)
  • 1 dl lenmag
  • 1 dl napraforgómag
  • 1 dl szezámmag (magok összesen: 200 g)
  • 1,5 kk. só
  • 1 tk. sütőpor
  • 1 dl olaj
  • 2 dl víz
Leírás
"Előkészítés:
  1. A szárazanyagokat egy műanyag tálba mérjük, alaposan elkeverjük.
  2. Hozzáadjuk az olajat és a vizet. Alaposan elkeverjük. 30 percet pihentetjük.
Elkészítés:
  1. A sütőt 170 fokra előmelegítjük.
  2. A tésztát két részre osztjuk, az első adagot két sütőpapír között vékonyra nyújtjuk. Ha készen vagyunk a nyújtással, a felső sütőpapírt félretesszük, ezt fogjuk használni a második adagnál is. Kb. 25 x 35 cm téglalap nagyságúra nyújtottam, majd 5 x 5 cm négyzetekre szeleteltem. Egy nagy késsel kell felvágni, de nem húzni kell a kést a tésztán, csak belenyomni, hogy ne “húzódjon össze” a tészta.
  3. A felszeletelt tésztát az alatta lévő sütőpapírral együtt áttettem a tepsire.
  4. A másik adag tésztával is így jártam el, csak azt nagyobbakra hagytam, kb. 5 x 11,5 cm-es kenyérlapkákat vágtam belőle.
  5. Előmelegített sütőben 170 fokon, a két tepsivel egyszerre sütöttem, félidőben megcseréltem őket, így 30 perc alatt sültek meg.
  6. Tepsin hagyjuk kihűlni, majd egy jól záródó műanyag dobozba tesszük."

Megjegyzés
Igazán nem bonyolult, tényleges munka kb. 20 perc van vele: kimérni, összekeverni, elnyújtani, szeletelni. A többi már csak a várakozási és sütési idő.
És persze az sem egy utolsó szempont, hogy viszonylag nagy mennyiség kerekedik belőle, amit lehet szendvicsalap (nagyobb lapokban sütve), de így apró kekszként tökéletes ropogtatnivaló, vagy gyümölccsel és/vagy joghurttal kisétkezés alapja is lehet.




ez tegnap esti, lámpafénynél készült kép
 
Két kiegészítést teszek még a leíráshoz: 
1. A 170 fok hőlégkeverésre vonatkozik, így, ha alsó-felső sütést használsz, több idő szükséges, legjobb, ha figyeled, mikor válik pirulttá az alja, illetve a pirult magok illta is jó iránymutató.
2. Én mániákus műanyag-elhagyó vagyok, ezért fém-, vagy üvegdobozban szoktam tárolni. Persze, ez nem jelenti azt, hogy mindenképp így kell, az én "műanyagelhagyó módszerem" nagyon-nagyon régóta az, hogy ha valamiért ki kell tenni a szelektív hulladékgyűjtőbe egy műanyag eszközt, ahelyett már üveg, vagy fém kerül a háztartásba.

Köszönöm, ha leírod a kapcsolatos gondolataidat a megjegyzések közé és köszönöm, ha megosztod ezt a receptet, mert mániám, hogy juttassuk el minél több emberhez, hogy az egészséges, rostdús ételek is lehetnek baromira finomak.

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Ez nagyon finom, tanúsíthatom. :)
És gusztusosan szép is!

Márti írta...

Mármint, az finom, amit én csinálok, vagy általánosságban finom? :)