Translate

2022. február 19., szombat

"Tejfeles tokányka"

Vártunk tejfeles tokányra,
itt a villa, itt a kés;
moss kezet, de el ne késs!”

Az uram egyik kedvenc meséje a  Bárány Boldizsár, és talán ezér' vágta rá  a szokásos "úúúúristen,má'megin'csütörtökvan,miafenétfőzzekhétvégén" kérdésre: tokánykát. 
Gyorsan vettem is pulykamellet, mert az ilyen ritka alkalmakat ki kell használnom. 

Aztán ma reggel, amikor felébredtem, azt  hittem, fantom kávészagot érzek, de kiderült, hogy csak túlaludtam magam és valóban a kávém gőzölög az éjjeliszekrényemen. Mivel már úgyis mindegy volt, ágyban maradtunk, kávézgattunk és meghallgattuk az Első bégetést Kubik Anna előadásában, azután reggeli közben és a második kávézás idején, a klasszikus, általunk szeretett Márkus László féle előadásában végighallgattuk, közben pedig megfőztem a "tokánykát".
Kicsit olyan volt, mintha a népeinkkel hallgatnánk, de persze, ki erre, ki arra, élték ma is a felnőtt életüket, mi meg jó érzésekkel gondoltunk a régi időkre is, meg arra is, hogy felnőttek és nem a szoknyámszélén üldögélnek, hanem mindenki kiteljesedett.

(Tök olyan, mintha másoltam volna valahonnan a bejegyzést, pedig "istenbizony", csak a felső idézetet szedtem le az internetről.)


(Felsorolom, hogy mikből főztem, de ha te csinálod, használj olyan zsiradékot, olyan lisztet, olyan húst, és olyan bármit, amilyet szeretsz használni.)

Hozzávalók:

  • 2 dkg-nyi vaj
  • 1 evőkanálnyi "főzős" olívaolaj
  • 5 dkg vöröshagyma
  • 1 dkg fokhagyma
  • őrölt bors
  • 1 mokkáskanálnyi fűszerpaprika
  • 1 teáskanálnyi majoranna
  • 50 dkg felcsíkozott pulykamell
  • 5 dkg paprika
  • 5 dkg paradicsom
  • 25 dkg zöldborsó
  • 2 dkg barnarizs liszt
  • 3 evőkanálnyi tejföl, vagy tejszín
A felkockázott hagymát és az összezúzott fokhagymát a felforrósított zsiradékra tettem, sóval pároltam amikor üvegessé vált, rátettem a húst és addig kavargattam, amíg minden darab kifehéredett.

Ráőröltem a borsot, rászórtam a majorannát és a fűszerpaprikát, jól összekevertem, rátettem a paprikát és a paradicsomot (aprítógépben megdaráltam, de apróra vágva is tökéletes lehet), összekavartam, majd lefedve puhára pároltam.

Beleöntöttem a zöldborsót, a tejszínnel elkevert lisztet és jól összekevertem (egy kicsi vízzel kellett közben hígítanom), Amire a borsó puha lett, a liszt is megfőtt.

Tettem bele petrezselyemzöldet is, de persze anélkül is finom.

Párolt basmati rizzsel ettük.






Nincsenek megjegyzések: