Translate

2017. szeptember 3., vasárnap

Mustáros lencsekrém

Még nem találkoztam olyan emberrel, akinek ne ízlett volna ez a szendvicskrém, függetlenül az általa gyakorolt táplálkozási irányzattól. Higgyétek el, egy próbát megér, aztán meg rendszeressé válik. . Ha épp nincs otthon vöröslencse, vagy eleve nem jutsz hozzá, vagy eleve idegenkedsz tőle, akkor csináld abból, amiből főzeléket szoktál főzni. (Azt, hogy a Magyarországon általánosságban használt lencsét étkezési lencsének nevezik, nem tudom, és nem is akarom megérteni. Szerintem az összes lencse étkezési, ami ehető, függetlenül a formájától és a színétől. Ez a helyzet azt az elgondolásomat erősíti, hogy a magyar konyha viszonylag egysíkú - bár kevés alapanyagból változatosan főzni persze igen nagy tudomány -, és sajnos azt is gondolom, hogy az étkezés terén ugyanolyan kevéssé elfogadó ez a nép, mint az élet minden más területén, főleg úgy, hogy nem is ismeri igazán azt, amit elítél, de ez már egy más téma...
Nnnaszóval, ez az egyik legfinomabb szendvicskrém, amit enni szoktunk, és tényleg jószívvel ajánlom. Amellett, hogy nagyon jó ízű, ha a háztartásunkban szempont az ár-értékarány figyelembe vétele, akkor bizony bátram kimondhatjuk, hogy kevés pénzből, nagy mennyiségű, nagyon finom ennivalót tudunk csinálni (utálom a készíteni szót ebben a kontextusban...). Hozzáteszem azt is, hogy a lencsekrém (mint hüvelyes), kenyérre (mint gabona) kenve teljes értékű fehérjévé komplettálódik, tehát nem baj, hogy nincs benne állati eredetű fehérje. Egyébként meg, nem kell ahhoz vegánnak lenni, hogy akarjuk és szeressük ezt az ételt. Elégséges indok az, hogy változatosan akarjunk enni. Tényleg. Ésakkormostmár, nem szaporítom tovább a szót.

Hozzávalók: (hagyma helyett én hinget /asafoetida, ördöggyökér)
  • 1 db vöröshagyma
  • 2-3 evőkanálnyi (olíva)olaj
  • 2 db babérlevél
  • 1 kávéskanálnyi (füstölt)paprika por
  • 1 bögre (vörös)lencse
  • 3 cikk zúzott fokhagyma
  • 1 mokkáskanálnyi köménymag
  • pár szem feketebors
  • 1 db felkockázott paradicsom
  • 2 kávéskanálnyi (vagy akár több is) mustár (én most fele magosat és fele nem magosat tettem bele)
  • egy kis csokor felaprított petrezselyemlevél
  • a végén még egy kis fokhagyma, még egy pici bors, meg paprika és olívaolaj
A felkockázott vöröshagymát pároltam olívaolajon sóval, babérlevéllel, megszórtam  füstöltpaprika porral, ráöntöttem a lencsét, beletettem 2 cikk zúzott fokhagymát, felöntöttem 2 bögre vízzel, fűszerlabdában tettem hozzá köményt és feketebors szemeket. Belekockáztam egy paradicsomot is (jó helyette konzerv paradicsom is), és addig főztem (kb. 20 perc), amíg a lencseszemek szétestek.

Néha megkavargattam közben, ami azért is fontos, mert ha elfő a víz, mielőtt puha lesz a lencse, akkor kicsit önteni kell hozzá.
Mikor kész lett és kihűlt, beletettem még egy cikk összezúzott fokhagymát, őröltem rá borsot, löttyintettem rá egy kevés nyers olívaolajat, beletettem a mustárt, és még egy kis paprikaport, meg a frissen aprított petrezselymet.