Translate

2014. február 2., vasárnap

Az én öregemberem

55 éves. Csokoládétortát kért,  megkötések nélkül. Így Sacher-tortát sütöttem neki. Persze, a szokásos csirke-curryt szerette volna, de mivel a múltkor egy indiai étteremben nagyon ízlett neki a csirke vindaloo, kialkudtunk abban, hogy mindkettőt csinálok.

A Sacher-tortát a sokat emlegetett Halász Zoltán könyvből sütöm. A szerző szerint ez az igazi. Persze, nem tudok kibújni a bőrömből, annyit azért változtattam rajta az idők során, hogy a liszt egy részét kakaóporral helyettesítem. Szerintem így még intenzívebb a csokoládé íz. Azt ne kérdezze senki, mihez képest, hiszen soha nem ettem még autentikusat.
Ahogy én készítem szaftos, és habosan könnyű, de persze,  fogalmam sincs, ilyennek kell-e lennie. Minden esetre nagyon szeretjük.

A Sacher-torta hozzávalói:
  • 10 dkg cukor
  • 15 dkg vaj
  • 15 dkg megolvasztott étcsokoládé
  • 6 tojássárgája
  • 6 tojásfehérje
  • 5 dkg cukor
  • 12 dkg liszt
  • 3 dkg kakaó por
  • őrölt vanília (persze, jó a vaníliás cukor is)
  • 1 üveg baracklekvár
  • a tetejére 15 dkg étcsokoládé és 5 dkg vaj
A tojásfehérjékből és az 5 dkg cukorból habot verek, majd félreteszem.

A 10 dkg cukorból, vajból, kihűtött csokoládéból elektromos habvarővel 6 percen át keverve habos krémet készítek, majd közé keverem a tojássárgákat is.
Ezt követően a két masszát összekeverem és kézi habverővel kis adagokban beleforgatom a vaníliával és kakaó porral előzőleg elkevert lisztet.

Egy kapcsos tortaforma aljába az ünnepelt tett sütőpapírt. Beletöltöttem a masszát, és úgy sütöttem meg, ahogy  piskótát is szoktam. 220 fokon 5 perc, 170 fokon 15, azután tűpróba, most szükséges volt még 5 perc.

Másnap, azaz ma reggel szintén befogtam az ünnepeltet, ő vágta ketté a tortalapot.
Az alsó lapot megkentem jó vastagon baracklekvárral. Kb. 3/4 órát hagytam, hogy beleigya magát a lekvár a tésztába. Ekkor befedtem a felső lappal, azt is jól belekvároztam, újabb kb. 3/4 óra pihenés következett.

Végül 15 dkg 70%-os étcsokoládét gőz fölött megolvasztottam, elkevertem 5 dkg kisütött vajjal, vártam egy kicsit, amíg hűl és ráfolyattam a tortára.

Nem ez a világ legpuccosabb tortája, de...


Felirat hozzáadása

Csirke vindaloo

Már hetekkel ezelőtt vettem tamarind masszát, mert azóta akartam főzni, amióta az uram evett ilyet és nagyon szerette.

Valamiért mindig elmaradt, de az akkoriban vett  tamarind masszából már használt Viola, amikor is jól kimérgelődtem magam, így szerencsére, nem az ünneplésben voltam mérges.
Thaiföldől származik, egyáltalán nem olcsó, az importőr pedig gyönyörű, nagy betűkkel feliratozta: mag nélküli. Na, persze... Ma is kiszedtünk belőle vagy 5 nagy (anyukám szavaival élve nem is puha) magot. Azt mondja az uram, jó lesz kézművezni...

Mivel nem a saját receptem és nem is változtattam rajta, ezért nem írom le. Idelinkelem az eredeti leírást, Neguilla blogjáról. Pontosabban, annyit azért változtattam, hogy löttyintettem bele 2 evőkanálnyit ebből a télire eltett paradicsomból.

Nagyon szép és nagyon finom is lett. Megettük hozzá a múlkori sütőtök chutney maradékát.
Anya vacsorára is ezt evett, nagyon ízlik neki.


Éééés, háááát, az én öregemberem

Ilyen, amikor idétlen a szülinapi ebédjén, és lenyalogatja a gyertya műanyag tartójáról a csokoládét
Ilyen, amikor bontogatja a szülinapi ajándékát
Ilyen, amikor épít a szülinapi ajándékából
Ilyeneket épített a szülinapi ajándékából
És végül, ilyen....

...amikor fújja a haját a szél.
...amikor idétlenkedik nekem.
...amikor a Tisza-tóban álldogál.
...amikor bolondballag.
...amikor bodzavirágot szüretel.
...amikor fut.
...amikor elsősegélynyújtó szakkört tart

4 megjegyzés:

Vicuska írta...

Boldog szülinapot a sokoldalú sokarcúnak!!!! :) Finom ételsorral kényeztetted az ünnepeltet :)

Márti írta...

Köszönöm a jókívánságot, átadom neki! :)))

Hankka írta...

Boldog szülinapot az ünnepeltnek! :) Finomakat főztél-sütöttél, a torta is nagyon guszta! :)

Márti írta...

Köszönjük szépen! :)