Translate

2014. január 15., szerda

Nagymama egyszerűen finom krumplilevese

Annyi mindent terveztünk szombatra, hogy azt gondoltam, csak egy gyors krumplileves főzés fér bele az időmbe korán reggel.
Igazából mi nagyon kevés levest eszünk, annak nagy részét is télen. Van egy finom, csípős-fűszeres, amit minden hideg időszakban megfőzünk, általában 1-2 alkalmat jelent ez évente. Úgy gondoltam, az idei télen a szombati lesz az első.
Igaz, az elmúlt szombat nem volt hideg, de a rövid elkészülési idő miatt krumplilevest igényelt.
Valamiért hajnalban ébredtem, jóval korábban a tervezettnél, és kávézgattam, zenét hallgattam itt a gépnél, aztán ahogy az ilyenkor lenni szokott, nagyinál kötöttek ki a gondolataim. Addig-addig belsőmoziztam a régmúlt időkön, hogy egyszercsak eszembe jutott nagyi kruplilevese. Az, amit máshol még soha nem láttam, és gyerekkorom egyik kedvence volt, bár ritkán ettünk ilyet. Úgy gondoltam, inkább ezt főzöm.

Úgy készül, mint a paprikáskrumpli, csak sok köménnyel és tejföl kerül bele a végén. Ez a leves attól jó, hogy rendkívül egyszerű ízvilágú, kicsit savanykás. Olyan paraszti étel, amihez a hozzávalók minden kamrában megvoltak, gyorsan elkészült, ízletes, és jól is lakott vele az egész család. Én nem is emlékszem arra, hogy emellé főzött volna nagyi valaha is második fogást.

Azt tudni kell, hogy nagymamám nem volt egy dizájner főzőasszony. A sok gyerek mellett kevés ideje volt, hétköznapokon nagyon gyorsan főzött valamit, ami inkább laktató volt, mintsem szép és tervezett kinézetű. Lehet ezért, lehet a magam kényelméért ezt a levest én sem úgy csinálom, hogy egyforma krumplikat válogatok, és odafigyelek a szeletelésre. Egyszerűen csak cikkekre vagdalom, ahogyan sikerül. A kevésbé formás, vékonyabbra sikerült szeleteknek is akad funkciója azért, hiszen hamarabb megfőnek, szétesnek a kavargatásban, és azok adják a leves sűrűségét.Mindent úgy cinálok, ahogy nagyi csinálta, kivéve a zsiradékot. Étolaj helyett olívaolajjal főzöm. Most még egy picikét változtattam. A fűszerpaprika kb. harmada füstölt paprika volt.

Hozzávalók (kb. 6 főre):
  • 1 nagy vöröshagyma
  • fél evőkanálnyi köménymag
  • 2 evőkanálnyi olívaolaj
  • őrölt bors
  • fűszerpaprika
  • 10-12 szem krumpli
  • 2-3 dl-nyi tejföl
A hagymát kockákra vágom és a köménnyel megszórva  az olajban megpárolom. Vigyázok, ne fonnyadjon túl hamar a hagyma, sót is adok hozzá kb. félidőben, hogy legyen ideje a kömény ízének kioldódnia.
A párolt hagymára őrölök borsot, megszórom paprikával, amikor már szép sötétpiros, akkor  teszem rá a hasábokra vágott krumplit. Alaposan átkeverem többször is, mielőtt felöntöm vízzel, hogy kicsit "pörkölődjön".
Miután a paprikás szaft és a köménymagok egyenletesen bevonták a krumpliszeleteket, felöntöm vízzel és lassan forralom. Ha puha a krumpli, kiveszek a levesből, elkeverem a tejföllel, majd visszaöntöm a fazékba. Még egy kicsit forr, és már kész is.









Nincsenek megjegyzések: