Translate

2013. május 26., vasárnap

Görög spenóttorta magyarosítva, gombaszósszal.

Valamelyik nap emlegettem valakinek, hogy jóformán csak hétvégén főzök, hétközben ridegtartás van. :) Most ráadásul Viola sem ért rá főzni, így én csináltam a jövőhétre vegakaját is. Ez a torta tetszetős és finom is lett, jó szívvel ajánlom mindenkinek.

Szívesen olvasgatom Halász Zoltán könyvét, melynek címe: Gasztronómiai kalandozások Európában. Ennek az ételnek a kiindulási receptje ebben a könyvben található, a görög ételek között. Kicsit változtattam (tettem bele fokhagymát, borsot) rajta és főztem hozzá gombaszószt is.

Hozzávalók:
  • dupla adag, petrezselyem nélkül készült vajas tészta
  • 50 dkg vajon párolt, összevagdalt spenót
  • 20 dkg lágy sajt (először brie-t akartam, de sajnáltam bele, így tejszínes önlesztett sajtot tettem hozzá, a brie-t meg megesszük pirítóson)
  • 4 db tojás
  • fokhagyma
  • bors (én mindig frissen őrölöm)
Először elkészítettem a vajas tésztát a hozzávalókban szereplő Hagymás cobbler vajas fánkkal bejegyzésben szereplő leírás szerint, dupla adagban.
Amíg a tészta egy kicsit pihent, elkészítettem a tölteléket. Kinyomkodtam a kihűtött spenótből az összes nedvességet, majd egy villa segítségével összekevertem a tojással, a sajttal és a fűszerekkel.

(Az az igazság, hogy a "kihűtött" ebben az esetben csúsztatás, ugyanis még 2 adag, az uram által tavaly learatott, és általam vajon megpárolt, majd bezacskózott spenót várta még a sorsának alakulását a fagyasztóban. Így tehát a "kiolvasztott" felel meg a valóságnak.)

Egy ovális üvegtálat vékonyan kivajaztam, megszórtam morzsával, és beleterítettem a kinyújtott tésztát úgy, hogy az felérjen a pereméig. A tésztát is megszórtam morzsával -féltem, hogy a tojás szottya eláztatja-, belekanalaztam a tölteléket, ráhajtottam a tészta szélét, majd befedtem egy másik tésztalappal, és megkentem tojással.

Mókás volt a tészta nyújtása, mert így, hogy oválisra szerettem volna formázni, annyira szabályos téglalapra sikerült, amilyenre soha nem tudom csinálni, ha téglalapokat kell készítenem. Így rátettem az edényt, és körbevágtam.

A maradék, leeső tésztából sodortam egy takarószegélyt a két lap illesztéséhez, a többit pedig újra nyújtottam és kiszúrtam belőle kis lapocskákat, amiket rápakoltam a tetejére. Ezeket is tojásmázaztam, majd több helyen megszúrtam a tésztát egy kötőtűvel, hogy a sülés közben keletkező gőz ne szakítsa ki.

160 fok hőlgkeverésen kb. 40 perc alatt sült szép pirosra.

A gombamártás

Hozzávalók:
  • 5 dkg vaj
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 50 dkg gomba
  • fokhagyma
  • őrölt bors
  • 2 evőkanál keményítő
  • 4 dl tejföl
  • 1 csokor petrezselyem
A vaj és az olaj keverékén párolom, majd megpirítom a cikekre vágott gombát, sózom, borsozom, fokhagymázom, és összeforralom a keményítő és a tejföl keverékével. Ha kell, akkor vízzel, vagy zöldséglével (aki eszik húst, az húslével is csinálhatja természetesen) hígítom a mártást. Amikor kikapcsoltam alatta a tüzet, egy jó nagy csokor apróra vágott petrezselymet belekeverek.




Nincsenek megjegyzések: