Translate

2012. február 4., szombat

Madárlátta pogácsa és kifli. Volt csirke is.


Vendégségbe készültünk ma délután. Elgondoltam, hogy meleg pogácsát és meleg kifliket viszünk magunkkal. El is indultunk, aztán visszafordultunk. Sehol nem volt az út letakarítva, az autópálya felhajtója előtti körforgalomban kétszer is megcsúsztunk annak ellenére, hogy jók a gumik az autón, és az uram is jól vezet. Miután azt láttuk, hogy a felhajtó is merő egy hókása, egy pillanat alatt eldöntöttük, hogy ott jövünk ki a körforgalomból, ahol belementünk...

A pogácsák és a kiflik a térdeimet melengették egy kosárban. Persze, fogalmuk sem volt, mi történik körülöttük. Szerencsére a legalább telefonok működtek ebben az "ítéletidőben"  (Iszonyú röhejesnek tartom, hogy egész télen egyszer van egy normális téli időjárás, és nem kezelik a helyzetet. Gondolom, spórolni kell a takarító járművek üzemanyagával és humánerő költségével...), így  értesíthettük a baráti társaságot, akikkel töltöttük volna a délutánt, hogy képeken részesülhetnek a kiflik és pogácsák látványából.
Cserébe a háziasszony megígérte, mi is kapunk képeket azokról az ételekből, amit ők ettek.

Nos, a pogácsák és a kiflik:


Az uram kiflijei már korábban szerepet kaptak itt, most csak annyit róluk, hogy 2/3 rész graham és rozsliszt, egyharmad rész fehér liszt keverékből készültek.
A pogácsák:  még réges-rég, egy NLC-s vacsora-találka része volt egy finom krumplis pogácsa. Akkori háziasszonyunk, Zita (egész nap nem jut eszembe a nickneve, nem tudom miért /ha látod ezt, Zita, akkor szóljál!/) készítette, és nagyon finom volt. Ez az alapja, meg az akkori sok kedves emlék, de igazán csak a krumplitartalom köti az eredeti recepthez.

25 dkg graham lisztet, 10 dkg rozslisztet, 15 dkg fehér finomlisztet 20 dkg margarinnal és egy evőkanál sóval morzsásítottam a robotgépben. Kiöntöttem a konyhapultra, "rákukacozott" az uram 50 dkg főtt krumplit, azzal az idétlen krunplinyomóval ami van. Közben megegyeztünk, hogy vennünk kell egy másikat. Kicsit összakevertem a morzsával, majd belegyúrtam egy kevés cukros tejben felfuttatott 5 dkg élesztőt, és annyi tejfölt, hogy könnyen gyúrható, a kezemhez nem tapadó tészta keletkezzen belőle.
A lényeget majdnem kifelejtettem, mint a múltkor a szilvás öntetet. A magok! :)
Egy tapadásgátló bevonatú serpenyőbe pici sót tettem, és beleöntöttem egy zacskó hántolt tökmagot és egy zacskó hántolt napraforgómagot, Folyamatosan kevergettem, és amikor már kezdett színeződni, öntöttem bele szezám- és lenmagot. Az arányok lényegtelenek, amúgy bármit és bármennyit, abból, ami van itthon. Tovább kevergettem mindaddig, amíg a szezámmag is elszíneződött, és nagyon finom illat lett a lakásban. Ekkor kiöntöttem egy nagy fémtálcára, és szétterítettem rajta. Éppen meghűlt, mire bele kellett gyúrni a pogácsába és a kiflibe.
Miután belekerültek a magok is a tésztába, kb. másfél ujjnyi vastagságúra kinyújtottam, bevagdaltam, megkentem tojással, és 200 fokra előmelegített sütőben 20 perc alatt szép pirosra sütöttem.

Az előmelegítés kb. 50 percig tartott, és ez lett a végeredménye:


Most, hogy hetek óta fáj a vállam (persze, nem megyek orvoshoz), az uram nagyon sokat segít a konyhában (amellett, hogy egyébként gyakorlatilag övé a háztartás, mert én nagyon kevés időt töltök itthon hétköznapokon). Az az igazság, hogy nem szívesen fogdossa a nyers húsokat (nem is túl nagy húsevő), de most nagyon hősies volt, ő pácolta be a csirkét tegnap, rám csak a sütőedénybe rakosgatás maradt mára.

Szóval, 2 kg-nyi csirkeszárnyról levágta a végeket (lefagyasztottuk, jó lesz valamikor levesbe), a többi részét kettévágta. A nagy kelesztőtálba belereszelte 3 narancs héját, belenyomta a levét, tett bele 1,5 dl mézet, 1 dl szójaszószt, egy jó nagy púpos evőkanál mustárt, 3 evőkanál étolajat, 3 cikk szétnyomott fokhagymát, összeaprított, szárított csípőspaprikát, egy evőkanálnyi ketchupot és -Tabasco helyett- van most itthon valami kínai brutál csípős paprikaszósz, abból is 1 evőkanállal, épp úgy, ahogyan egy kedves kolléganője, Ica évekkel ezelőtt elmondta neki ezt a receptet. Ebben a keverékben alaposan megfürdette a szárnydarabokat, és lefedve betette a hűtőszekrénybe  éjszakára.

Ma délelőtt belesorakoztattam őket az üvegtepsibe, ráöntöttem a páclevet, majd lefedtem alufóliával. 200 fokon sütöttem 30-35 percig, majd kibontottam, átforgattam a szárnydarabokat, és még pirítottam 10-15 percig.

Legkisebb gyermekünk ebéd után (párolt rizs volt hozzá a köret) a magos pogácsával tunkolta a csípős-édes szószt a tepsiből. Szerinte nagyon király. :))

2 megjegyzés:

ani írta...

fb-on csak vártam vártam, azt hittem idén nem is sütsz meg főzöl:)
Napcsi még nem volt, megelőzöm :)

ani írta...

jé de furcsa, valahogy elvesztem az idősíkon O.O :D